Choroby cywilizacyjne, definiowane jako globalnie i powszechnie występujące choroby wynikające z rozprzestrzenienia jest postępu współczesnej cywilizacji, są jednym z największych obecnie problemów zdrowotnych społeczeństw krajów wysoko rozwiniętych i państw szybko rozwijających się.

Choroby cywilizacyjne i czynniki im sprzyjające

Nieustający postęp technologiczny oraz negatywne skutki zanieczyszczenia środowiska naturalnego leżą u podstaw problemu jakim są choroby cywilizacyjne. Do puli tych schorzeń zalicza się nowotwory, cukrzycę, nadwagę i otyłość, alergia, choroby układu krążenia. Mimo, że nie wszystkie z wymienionych chorób stanowią zagrożenie dla życia, to nie ulega wątpliwości, że wszystkie są uciążliwe i bardzo często narażają chorych na przewlekły ból. Do czynników sprzyjających ich rozwojowi należy:

• siedzący tryb życia,
  • całkowity brak aktywności fizycznej,
  • stosowanie diety, bogatej w produkty wysokoprzetworzone, wyróżniające się podwyższoną ilością tłuszczu i cukrów prostych,
  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu,
  • stres.

Profilaktyka i rehabilitacja

Jednym z ważnych elementów walki z chorobami cywilizacyjnymi jest zachowanie profilaktyki zdrowotnej. Propagowanie zdrowego trybu życia, edukacja dietetyczna oraz wzrost aktywności fizycznej mogą istotnie wpłynąć na spadek częstotliwości pojawiania się wymienionych powyżej schorzeń. Co równie istotne, pozytywne zmiany w diecie, sport, wpływają nie tylko na stan zdrowia, ale również na psychikę pacjenta. Ważnym elementem skutecznej profilaktyki i leczenia chorób cywilizacyjnych jest rehabilitacja, która sprawdza się również u pacjentów, u których zdiagnozowano jedną ze wspomnianych chorób.

Rehabilitacja onkologiczna

Nowotwory są jedną z najczęstszych chorób XXI wieku. Do nieprawidłowości w podziałach komórkowych prowadzących do powstania guzów nowotworowych przyczynia się m.in. dym papierosowy, spaliny samochodowe, stres. Z tego powodu choroby nowotworowe trafiły na niechlubną listę chorób cywilizacyjnych. Warto jednak zaznaczyć, że poza powszechnie stosowaną farmakoterapia, w terapii tych chorób ogromne znaczenie ma wdrożenie odpowiednio dobranej rehabilitacji, która powinna być stosowana na wszystkich etapach choroby. Pierwszoplanowym celem zabiegów rehabilitacyjnych w chorobach onkologicznych jest:

• zapobieganie psychofizycznym następstwom choroby i jej leczenia,
  • przywracanie prawidłowej czynności organizmu pacjenta i jego poszczególnych układów,
  • normalizacja reakcji psychicznych,
  • łagodzenie objawów terminalnego okresu choroby nowotworowej,
  • poprawa jakości życia,
  • zapobieganie nieprawidłowym relacjom społecznym.

Za podstawę rehabilitacji onkologicznej uznaje się terapię, która przywraca sprawność psychofizyczną poprzez:

• ćwiczenia fizyczne – rehabilitant dostosowuje plan ćwiczeń do stanu zdrowia pacjenta, uwzględnia jego zainteresowania, sprawność oraz wydolność fizyczną. U osób z chorobą nowotworową wskazane są ćwiczenia tlenowe (wszystkie rodzaje chodu) i oporowe,
  • czynniki fizykalne – wybierając zabieg, specjalista bierze pod uwagę rodzaj nowotworu, jego lokalizację oraz stopień jego zaawansowania i złośliwości,
  • masaż - stosowany głównie w przypadku redukcji obrzęku chłonnego.

Rehabilitacja osób otyłych

Do najczęściej diagnozowanych obecnie chorób cywilizacyjnych zalicza się także otyłość. Zwłaszcza w ciągu ostatnich latach zauważa się drastyczny wzrost osób borykających się ze znacznym nadmiarem kilogramów. Ważne, aby podkreślić, że problem ten dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i młodzieży i dzieci.

Rehabilitacja osób z otyłością jest postępowaniem długotrwałym. Jej celem jest edukacja pacjenta w zakresie prozdrowotnego stylu życia oraz pomoc w osiągnięciu optymalnego funkcjonowania. Terapia w przypadku otyłości jest skuteczna, gdy jest dopasowana do indywidualnej sytuacji pacjenta i gdy składa się z przynajmniej kilku metod, tj.:

• ćwiczeń wytrzymałościowych i oporowych, które poprawiają wydolność organizmu,
  • ćwiczeń i zabiegów oddziałujące na cały układ nerwowo-mięśniowy (terapia manualna),
  • ćwiczeń rehabilitacyjnych mających na celu odtworzenie prawidłowych wzorców ruchowych (tzw. nerwowo-mięśniowe torowanie ruchu),
  • masażu leczniczego,
  • fizykoterapii (np. laseroterapia, światłoterapia).

Cena: 150 zł (lub pakiet 10 zabiegów 1300 zł) Umów się na wizytę