Synowialny staw skroniowo-żuchwowy to jeden z najczęściej używanych stawów ciała. Daje on, niezbędną do przeżuwania spożywanego jedzenia, ruchomość żuchwy, tzn. pozwala jej poruszać się w górę i w dół, do przodu i do tyłu, oraz na boki. Jest on ważnym elementem składowym większego układu tzw. układu stomatologicznego, określanego również jako układ ruchowy narządu żucia.

Dopóki układ funkcjonuje bez zarzutu, nie zdajemy sobie nawet sprawy z istnienia stawu skroniowo-żuchwowego. Jednak gdy pojawi się problem (wywołany np. stresem, nadmiernym napięciem mięśniowym w obszarze twarzoczaszki, zgrzytaniem zębami, brakiem uzębienia) sytuacja ulega diametralnej zmianie.

Przyczyny dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Staw skroniowo-żuchwowy jest w szczególny sposób narażony na dysfunkcje (dotykają ona nawet 20-40% ogółu populacji), których pierwszoplanowym symptomem są bóle szczęki w okolicy uszu, które nasilają się przy jedzeniu czy szerokim otwieraniu ust. Pozostałe objawy to:

• ograniczona ruchomość szczęki,
  • ból głowy (przypominające migrenę),
  • ból karku,
  • szumy i dzwonienie w uszach,
  • zacinanie, a nawet wypadanie żuchwy ze stawu,
  • charakterystyczne chrupanie towarzyszące otwieraniu i zamykaniu ust.

Sposób na dolegliwości

Większość dysfunkcji narządu żucia jest całkowicie odwracalna, i pod warunkiem zastosowania odpowiedniej terapii nie obniża jakości życia. Każde z wymienionych powyżej symptomów można złagodzić i w ostateczności wyeliminować poprzez profesjonalnie przeprowadzoną fizjoterapię stomatologiczną obejmującą kompleksowe działania lecznicze i terapeutyczne. Obejmuje ona:

• staw skroniowo-żuchwowych,
  • mięśnie narządu żucia,
  • powiązane z w/w narządy jamy ustnej oraz twarzoczaszki.

Co więcej, mimo że fizjoterapii stomatologicznej w pierwszej kolejności poddawane są tkanki i stawy w okolicy tworzy, to nierzadko terapia obejmuje również stawy w kręgosłupie oraz miednicy. Jest to jak najbardziej uzasadnione, ponieważ stwierdzono istnienie zależności między zaburzeniami w stawach skroniowo żuchwowych i wadami postawy i wadami stóp.

Działania lecznicze

Prowadzona przez wykwalifikowanego, dyplomowanego fizjoterapeutęrehabilitacja składowych układu stomatologicznego to najlepsze rozwiązanie dla osób, u których stwierdzono zmiany w stawie skroniowo-żuchwowym. Do metod terapeutycznych mogących pomóc takim pacjentom, stosowanych często w gabinetach fizjoterapii, zalicza się:

• terapię manualną dostosowaną do potrzeb pacjenta i obejmującą początkowo badanie ruchomości stawu skroniowo-żuchwowego oraz mięśni związanych ze stawem. Fizjoterapeuta specjalizujący się w terapii manualnej koncentruje się również na dezaktywacji punktów spustowych, mobilizacji stawu skroniowo-żuchwowego, mobilizacji górnego odcinka kręgosłupa, działaniach mających na celu poprawę wady postawy i ergonomię ruchu. Przeciwwskazaniami do terapii manualnej stawu skroniowo-żuchwowego są:
    • złamania,
    • ciężka niewydolność krążenia,
    • choroby nowotworowe,
    • ostre stany zapalne,
  • kinezyterapię (terapia ruchem) –wzmacniające mięśnie ćwiczenia, które koncentrują się na obszarze żuchwy oraz szyjnego odcinka kręgosłupa,
  • kinesiotaping (plastrowanie dynamiczne)– polega na aplikowaniu specjalnych taśm, które w przypadku dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego wykorzystuje się m.in. w celu zlikwidowania bólu, obrzęku,
  • zabiegi fizjoterapeutyczne - zastosowanie różnych form energii fizykalnej znacząco usprawnia działanie mechanizmów wyrównawczych homeostazy. Do najczęściej stosowanych zabiegów u pacjentów stomatologicznych należą laseroterapia, prądy, ultradźwięki, i solux (światłolecznictwo). Zabiegi te stanowią uzupełnienie kompleksowego leczenia pacjenta, wspomagają działanie kinezyterapii.

Oczekiwane efekty terapii

Przeprowadzona przez dysponującego bogatym doświadczeniem specjalistę fizjoterapia stomatologiczna:

• znacznie zmniejsza napięcie w mięśniach i węzłach otaczających staw,
  • zwiększa zakres ruchu stawu,
  • wpływa na poprawę symetrii pracy stawów skroniowo-żuchwowych,
  • poprawia krążenie,
  • wpływa na zmniejszenie objawów bólowych.

Specjalistyczne i odpowiednio wcześnie przeprowadzone leczenie poprawia komfort życia pacjenta.

Cena: 150 zł (lub pakiet 10 zabiegów 1300 zł) Umów się na wizytę